Tuesday, June 29, 2010

kitab al-quran kitab pembimbing ummah!

banyak sangat benda duniawi kat sini.

gua arini nak bagi info pasal koran kat lu orang semua.

info ni gua tak tau yang yakuza beremosi tau ke tak walaupun dia kelas bukhari yakni kelas agama tegar masa pomfai dulu. gua rasa dia tau. x-gf johan tilawah dan pernah mengaji bersama. takkanlah tak tau ye dok?

info al-Quran:
titik dan baris 1015030, hurufnya 323670,kalimahnya 77934,surahnya 114,ayatnya 6236,juzuk 30 dan 60 hizib.


o.k, nanti2 gua kongsi info lagi.

p/s:terima kasih ustat zahidan atas info ini.
p/sII: tak tau ape tu juzuk dan hizib? huh! gua terpaksa terangkan gak..

juzuk dan hizib ni adalah pembahagian al-Quran, Pembahgaian 30 juzuk mengandungi 60 hizib, cuba lihat ditepi al-quran ini ditulis hizib, jumlah ayat dalam hizib itu kurang sedikit dalam juzuk, tujuannya untuk memudahkan kita membaca dan memudahkan utuk yang menghafalnya. sebagai tempat berhenti waqaf dari membaca.

o.k anak2? berjumpa lagi di keluaran akan datang!

2 comments:

respon dr yakuza said...

walaupon blaja arab n dapat lulus je dlm spm,ak maseh igt...
kamu igt ak jahil sgt ker..

tq ustad zahidan !

Latifah said...

ooo yang tanda kecik2 tu hizib ye nama dia...
baru tahu..
thanks for the info.