Tuesday, May 25, 2010

SANDAL...


"Cikgu...ape tu..??"
"Haa..ape ni..? Takkan kamu semua tak tau..?"
"Ohh...saya tau...yang ni dipanggil SANDAL kan cikgu..?"
"Haa...pandai pun..."


xxxxxxxxxx

xxxxxxxxxx

xxxxxxxxxx



SANDAL...

Bagi budak2 biasa sandal ni tak bape penting sangat sebab sandal ni lebih kepada pakaian di kaki utk pegi ke jamban/bilik air, nak mencabut rumput kat laman rumah, menyental daki dan kesan2 lumpur kat kereta atau moto kesayangan ataupun sekadar membuang sampah kat tong besar depan rumah atau pakai naik moto gi beli roti menggali kat seven eleven.

Tapi...macam biasakla, persepsi sandal dikalangan budak2 Azlan memang totally berlainan. dalam erti kata lain, cara pendekatan terhadap sandal ni dikalangan deme2 nih, memang tak penah dijumpai dimana2 tempat lain selain dari Azlan je. kehebatan dan kehandalan mereka mengenengahkan persepsi yg amat2 berlainan mengenai penggunaan dan penghayatan terhadap sandal memang diakui terhebat dan teragung sekali dalam dunia ni.


Kisahnya.....>>>>>>>


Majoriti dikalangan budak2 Azlan suka memakai sandal untuk kemana2 sahaja (kecuali pegi sekolah pagi2) seperti ke kelas prep, pegi dewan makan, pegi masjid, pegi jamban (untuk prek...!), pegi mandi, pegi main dan sebagainye. pendek kata satu sandal memang akan dimanfaatkan kegunaanya dengan semaksimum dan semenyeluruhnya. atas dasar ini maka kebanyakannya akan memilih sandal yg jenis multi purpose serta tahan lasak yg bleh guna utk harung air (dlm bilik air), boleh guna utk pegi sepak bola, boleh guna utk meloncat bila smash masa main badminton dan banyak lagi kegunaan2 yg lainnya. pendek kata sandal ini menjadi salah satu keperluan untuk meneruskan survival hidup yg amat penting bagi budak2 Azlan ni.

Namun sila betulkan penaakulan anda, kerana seperti juga ketika turun ke kantin, walaupon sandal ni salah satu rukun hidup kat Azlan, tapi apabila survey dijalankan sekali lagi, hasilnya amat mengejutkan kita sekali lagi. Percayakah anda bahawa cuma 60% sahaja budak Azlan yg memiliki sandal sendiri? abis tu cemana mereka2 meneruskan survival hidup mereka? susah woo kalu takde sandal ni...


xxxxxxxxxx

xxxxxxxxxx




Senang aje.....

SARUNGKAN AJE MANA2 SANDAL YG NAMPAK DAN RASE BERKENAN DIHATI...!!!


Haa...tu la cara penyelesaian yg paling simple dan slamber aje. senang hidup kita bukan? keluar aje dorm, nampak mana2 sandal, pakai trus....pegi jamban, mandi skali. pastu balik dorm salin baju, keluar balik, nampak mana2 sandal lain, kasi sarung...strait trus g dewan makan...mentekedarah dlu. pas abih makan balik dorm, siap nak pegi masjid, nampak mana2 sandal kat luar, angkut je...trus g masjid. pas abih semayang, kuar masjid, nampak mana2 sandal, rembat je..balik dorm balik. kesimpulannya, sorang budak Azlan yg walaupun takde sandal tapi masih mampu pakai 4-5 jenis sandal yg berlainan setiap hari. hebat bukan...hahaha kalah dgn peraga fesyen kasut tuh.

Tapi perembat2 sandal ni pulak jenis pandai berhati2, usha dulu rase2 sape punya tuan sandal ni. kalu jenis sandal yg agak familiar tuannye (jenis yg garang/brutal), batalkan aje niat takut free kena flying kick atau backhand. tapi kalu sandal dari kalangan budak2 junior terutamanya, kasi sarung, jalan dengan selamba ke depan dan Jangan Pandang Belakang lagi...

Masalah ni memang dah jadi kanser tahap kritikal kat azlan dulu tuh. tiap kali keluar dorm atau masjid, maka ada saja jeritan2 sayu kedengaran sehingga ke tahap menyentuh naluri dan kalbu..."Mana sandal aku..?!!" tak kurang jugak ada makian hamunan tahap dewa kerana terlalu hangin dan menyumpah2 sape yg rembat sandal dia. kurang jugak ada yg hampir jadi kes gaduh dek kerana sebab berebut sandal. lalu apakah langkah2 penyelesaian yg ada untuk mengatasi penyakit berjangkit ni?sebab bila sorang budak sandal dia kena kapok maka dia pon akan amik jalan yg sama, kapok orang lain punya sama...dan begitulah seterusnya berjangkit ke orang2 yg lain.

LANGKAH PENYELESAIANNYA:

1) guna sandal sebelah lain - sebelah lain:
sandal jenis ni selalunye jadi kurang feveret sebab perembat2 sandal ni jenis jaga standard jugak nak sandal yg sepasang aje. tapi kalu dah dalam keadaan kritikal atau tak banyak pilihan, maka jenis ala2 Din Beramboi (Ujang) ni pon jalan je, janji kaki ade lapik dan jgn kaki ayam (malu kompeni). Jadi sandal ini adalah jenis yang SETIAP SATU DIJUAL BERASINGAN.

2) guna kasut2 buruk:
ni salah satu langkah penyelesaian jugak, gunakan kasut2 buruk seperti kasut sukan yg dah takde tapak atau tali. cara ini menyebabkan budak tersebut menjadi lain dari yg lain dan tak akan jadi sasaran perembat sandal ni. lagipon dah nama perembat sandal, takkan dia nk rembat kasut lak, menyusahkan kaki je nk pakai kasut lak. selain kasut buruk, boleh jugak diganti dgn kasut luffer polo dan jugak kasut penguin.

3) guna sandal yg pelik atau fancy atau jenis mahal giler:
yang ni susah sket la untuk dilaksanakan, sebab kena keluar belanje lebih sket. tapi keberkesanannye agak tinggi sebab sandal jenis fancy/pelik/mahal memang si perembat susah sket nak kapok sebab senang dikenali dari jauh dan kemungkinan besar si perembat takut bila tuannya repot nanti dia kena keluar belanja ganti lain pulak. salah satu contoh yg paling mudah adalah sandal nike brazil yg berwarna hijau dan kuning dan berharga agak mahal jugak la -  orang dah tau sape tuannye dan jarang sekali sandal ni kena rembat.

4) kunci sandal dgn rantai & mangga:
ni langkah yg paling drastik pernah dilihat. dipercayai dipelopori oleh budak junior (form 1 atau form 2). mereka ni adalah terdiri dari yg dah tak tahan dgn jangkitan penyakit ni, lalu berpakat 2-3 orang beli rantai besi 2-3 jengkal beserta satu kunci mangga. bila sampai kt masjid lalu pakat rantaikan sandal diorg kat tiang masjid dan manggakannya, setel. memang takde peluang la perembat2 ni nk kapok sandal tu. rasenye langkah ni yg paling berkesan skali mencegah jangkitan tersebut.


Perembat2 sandal ni pernah jugak menerima hukuma yg berat akibat perbuatan mereka bila dah kantoi. Antaranya:

1) Sedara Berron (versi Form 5)
-pernah dengan beraninya merembat sandal kepunyaan Tn Hj Mustapha Kamal (Ust. Mus) di waktu subuh hari kat masjid. Ust Mus yg hangin gila pegi ronda kt setiap dorm dan akhirnya tiba di dewan makan yg pada ketika itu Berron baru nk start jamah makan. ternampak je sandal dia, terus dia serbu masuk dalam dan pekik sape yg rembat sandal dia. terpaksa la Berron ngaku dia yg rembat, dan hukumannya....kena pumping atas meja dewan makan tgh2 org ramai nak makan pagi......hahahahaha!!!! kesian Berron, tak penah lagi dibuat orang kene pumping atas meja. Berron yg agak tension setelah menerima hukuman terus jadi tak lalu makan dan tinggalkan pinggan sarapannye atas meja utk di QEQAH oleh rakan2nye yg lain lalu terus naik atas (ke dorm).

2) Sedara Jo (Johari Jamaluddin)
-pernah jugak bersikap dengan beraninya merembat sandal kepunyaan ustat ghazali dolah (tapi bukan adik beradik wahab dolah) selepas semayang jumaat. macam ustat mus jugak ustat ghazali pegi ronda keliling asrama dan terus pegi dewan makan. macam dah tau2 lokasi tersebut memang feveret tempat utk jumpa sandal yg ilang sebab lepas semayang memang semua serbu gi dewan makan utk mencekik. tapi kali ni ustat ghazali tak pekik macam ustat mus sebab dia takde background tentera lalu dia pegi tanya dari meja ke meja sape yg rembat sandal dia. maka terkantoi la si Jo ni, kalau tak silap aku dia dihadiahkan backhand 3-4 kali jugak oleh ustat ghazali, huhuhu.............


p/s: nantikan kisah seterusnya....(dah kasi hint pon)

7 comments:

Luca De Ketiak said...

lu kena masukkan tagline pasal selipar nih..

"setiap satu dijual berasingan!"

TAIN 3T said...

hahaha gua terlupa lak istilah tu brader

kuehbangkit said...

wah!entry kali ni boleh dikategorikan CERPEN!

nur_nj said...

mak aiiii... pjg nyer cerita... hikhik...
Tapi serius best...

Anonymous said...

dulu ms ustaz amaluddin (penceramah@penasyid) datang pun kome (dak laki) rembat kasut dia..kes rembat kasut ni yang aku tau sampai sekarang masih ada..ilmu tu diperturunkan kot..

Anonymous said...

nike brazil.. sah2 pidos amad punye.. gile ke nak kapok..

meo sepul said...

Kes budak rembat sandal Pak Nan mase die gerak budak-budak dalam dorm tak kan kamu dah lupe...